Jdi na obsah Jdi na menu
 


Obrazek

Kapky deště na rozpálených kamenech

Gouttes d'eau sur pierres brűlantes
Francie 1999
francouzská verze - slovenské titulky, délka 90 minut

Režie: Francois Ozon
Hrají: Bernard Goraudeau (Leopold), Malik Zidi (Frantz), Ludivine Sagnier (Anna), Anna Thomson (Vera)

Film natočený podle divadelní hry R. W. Fassbindera, který nikdy nepovažoval za vhodné toto své dílo uvést na jevišti. Po celou dobu tak hra odpočívala pozapomenuta, až nyní se jí ujal mladý francouzský režisér François Ozon. Je možné, že Fassbinderovi psaní této hry posloužilo jako terapie, neboť příběh je zřejmě hodně autobiografický. Napsal ho ve svých devatenácti letech, v době největší krize své sexuální identity.

Devatenáct let je i hlavnímu představiteli, neduživému Franzovi, který podléhá šarmu o třicet let staršího, despotického komedianta Leopolda. Franz působí se svými zrzavými vlasy, neustálým úsměvem a svetry v živých barvách jako milá Karkulka, připravená nechat se sežrat vlkem. Leopold je pouhým chlapečkem přestrojeným za diktátora.

Oba dva se baví jako malí blázni, velmi daleko od reálného světa dospělých. Tento film dokáže uhranout svou úzkostí, která je v něm fassbinderovsky všudypřítomná. Úzkost ze smrti, ale koneckonců i z dospělosti, ze světa povinností a závazků, kdy člověk sní, jak krásné je zůstat dítětem.

Film je zajímavou směsicí krutosti a beznaděje, ze které se však vynořuje síla, vitalita a schopnost nadhledu. To dohromady s příběhem, který je podáván s groteskností a nadsázkou, nevyvolává dojem bezvýchodnosti.

Obrazek

 

Kdyby zdi mohly mluvit 2

If These Walls Could Talk 2
USA 2000
Česká verze - délka 96 minut

Režie: Jane Anderson, Martha Doolidge, Anne Heche
Hrají: Sharon Stone, Vanessa Redgrave, Michelle Williams, Chloë Sevigny, Martha Doolidge

Povídkový film Kdyby zdi mohly mluvit 2 volně navazuje na první díl, který se věnoval problematice interrupcí. Tento díl je věnován další ožehavé tematice, kterou jsou vztahy a soužití lesbických žen.

I tentokrát, stejně jako v prvním díle, sledujeme tři samostatné povídky, které se odehrávají ve třech časových rovinách v jednom útulném venkovském domě. Na osudu jejich hrdinek se odrážejí předsudky společnosti a postupný posun ve vnímání milostného vztahu mezi dvěma ženami.

První povídka je situovaná do roku 1961 a vypráví o láskyplném vztahu Edith a Abby, dvojice starých žen, které mezi těmito zdmi prožily šťastných třicet let.

Druhá povídka se odehrává v roce 1972, kdy v domě bydlí čtveřice studentek. Kouří marihuanu a horují pro volnou lásku - ale jen do okamžiku, než se jedna z nich, Linda, zamiluje.

V závěrečné povídce se ocitneme v roce 2000. V domě teď spolu bydlí dívčí dvojice Fran a Kal, kterým ke štěstí chybí jen jedno: dítě. Řešení není snadné, ale východisko přece jen existuje - umělé oplodnění.


Obsazení tohoto snímku je stejně jako v případě prvního dílu reprezentativní - Vanessa Redgrave, Chloë Sevingny, Sharon Stone. Prvně jmenovaná herečka mimo jiné získala letos v dubnu cenu Excellence in Media, kterou každoročně uděluje americká GLAAD - The Gay & Lesbian Alliance Against Defamation ("Gay a lesbická aliance proti pomluvám"), za její dlouhodobou podporu gay a lesbické minoritě a také za důstojné a pravdivé filmové zobrazování členů této komunity.

Obrazek

 

Když krása zabíjí: Příběh Johna Hawkinse

If Looks Could Kill / If Looks Could Kill: From the Files of 'America's Most Wanted' / If Looks
USA 1996

Režie: Sheldon Larry
Produkce: Tarquin Gotch, Sheldon Larry, Ron Mitchell, John Walsh
Scénář: Peter McCabe
Kamera: Ronald Víctor García
Hudba: Harald Kloser, Thomas Schobel

Skutečný příběh Johna Hawkinse, notoricky unikajícího kriminálníka, jehož profil odvysílala jedna americká televizní společnost v programu Johna Walshe – „Nejhledanější v Americe“. Hawkins byl psychopatický podvodník a zabiják, který používal jako svou hlavní zbraň sex. Měl šarm a dobře vypadal, což uměl taky náležitě využít. Po vyplacení miliónové pojistky za smrt obchodního partnera zmizel a byl pronásledovaný kalifornským detektivem, který ho pronásledoval po celém světě...

Obrazek

 

Klub zlomených srdcí

The Broken Hearts Club
USA 2000
česká verze - délka 94 minuty, VHS 

Scénář a režie: Greg Berlanti
Kamera: Paul Elliott
Hudba: Christophe Beck
Hrají: Timothy Olyphant, Zach Braff, Dean Cain, Andrew Keegan, Nia Long, John Mahoney, Mary McCormack, Matt McGrath, Billy Porter, Justin Theroux, Ben Weber, Robert Arce, Michael Bergin, Chris Payne, Nora Burns, John Brandon, Diane McBain, Robert Peters, Leeza Vinnichen, Christopher Wiehl a další

Lehká romantická komedie o partě gay kluků ze západního Hollywoodu, jejich milencích a přátelích. Podle scénáristy a režiséra je hlavně o tom "jak dysfunkční a přitom jak úžasní mohou být přátelé." Přestože Dennise, nadějného osmadvacetiletého fotografa, jeho kamarádi občas pořádně rozčílí, jsou to právě oni, kteří činí jeho mládenecký gay život o něco snesitelnějším.

Mezi jeho přátele patří Benji, nezkušený mladíček se zálibou ve vypracovaných tělech, Howie, postgraduální student psychologie, který víc přemýšlí, než žije, Cole, charizmatický herec, který jen tak náhodou každému přebere kluka, Patrick, který trousí jednu cynickou poznámku za druhou, nebo afektovaný Taylor, který se k Dennisovi nastěhoval, protože právě ztroskotal jeho "dlouhodobý vztah".

Tráví spolu volný čas, pořádají večírky a probírají své city, lásky a trápení. Nevědí-li kudy kam, mohou se spolehnout, že je podrží Jack, jejich oblíbený "moudrý kmet", který je zároveň majitelem restaurace, kam všichni chodí. Když do jejich každodenních trampot vstoupí skutečná tragedie, jejich přátelství je vystaveno zkoušce.

Obrazek

 

Kluci nepláčou

Boys Don't Cry
USA 1999
Anglická verze - české titulky, délka 116 minut

Režie: Kimberly Peirce
Hrají: Hillary Swank (Teena), Chloë Sevigny (Lana), Peter Sarsgaard (John), Brendan Sexton III (Tom) ad.

Dvacetiletá Teena Brandon se cítí být mužem v ženském těle a vydává se za mladíka. Zamiluje se do sympatické Lany. Ta jeho (její) lásku opětuje a při prozrazení skutečnosti, jak je to doopravdy, se smiřuje s tím, že miluje ženu místo muže. Jenže kriminální živlové Johny a Tom se brutálně pomstí: Teenu znásilní a protože nemlčela, spáchají nakonec dvojnásobnou vraždu…

Tento snímek je režisérským debutem Kimberly Peirce. Byl natočen podle skutečných událostí, které se staly v Nebrasce v roce 1993. Od jiných filmů, které se snaží hrát na strunu "příběhů ze života", zde máme co do činění s neobyčejně přesvědčivou sondou do života mladých lidí na americkém venkově. Samotný film jakoby se dělil na dvě části, v první polovině sledujeme především sociální studii aktérů příběhu. Divák se může cítit ukolébaný celkem poklidným plynutím příběhu, když v tom najednou se film jakoby zlomí a začne akčně strhující podívaná. Režisérka filmu je neobyčejně invenční a prokazuje velkou schopnost dramatického ztvárnění. Divák se zatajeným dechem sleduje lidskou krutost a nesnášenlivost na jedné straně a bezmocnost na straně druhé.

K. Peirce se snažila o případu shromáždit veškeré dostupné informace, pobývala na autentických místech při přípravě scénáře. Přestože nakonec jisté věci upravila společně se spoluscénaristou Andym Bienenem, její film působí jako syrový dokument, současně však pracuje i se stylizací. Její filmová řeč se odlišuje od jiných především citlivým vnímáním a ponorem. Člověk z jejího filmu doslova cítí emocionální angažovanost a její snahu o zobrazení současného života, ve kterém, jakoby lidé spolu nacházeli stále méně společného. V tom je její film velikým mementem. Silnou stránkou filmu je rovněž přesvědčivý popis charakterů podpořený kvalitními hereckými výkony, obzvláště Hillary Swank v roli Teeny Brandon, která se po právu za svůj výkon dočkala celé řady ocenění, namátkou alespoň Zlatý glóbus, cena Newyorských a Los Angelských filmových kritiků a mnoho dalších a dalších cen.

Obrazek

 

Konečná spravedlnost

Final Justice
USA 1998

Režie: Tommy Lee Wallace
Produkce: Chad Hoffman, Robert Schwartz
Scénář: Babs Greyhosky
Hudba: Brian Tyler
Hrají: Annette O'Tooleová (Gwen Saticoyová), Michael McKean (Merle Hammond), Tobias Andersen (Faher Halligan), Enrique Arias (Detektiv), Michael Blain-Rozgay (Newshound), Duffy Epstein (George Saticoy), George Fosgate (Pan Osborne), Gene Freedman (Jury Foreman), Todd Hermanson (Detektiv Partner), Merrilyn Yvette Jonesová, Kevin Loomis (Damon Benning)

Merle Hammond obhajuje Damona Benninga, který prý v sebeobraně zavraždil svého přítele a společníka George Saticoye. Obhajoba, založená na tvrzení, že Damon je spořádaný občan a otec rodiny, zatímco George je gay, překrucuje fakta tak úspěšně, že porota vynese nad vrahem osvobozující rozsudek. Georgova sestra Gwen však není ochotna smířit se s tím, že obhájce Hammond udělal z jejího bratra monstrum, jen aby proces vyhrál. Po čase se pod vlivem neutuchajícího psychického tlaku rozhodne Hammondovi ukázat, co je to strach a bezmocnost. Počká si na něj u golfového klubu, s namířeným revolverem ho donutí, aby si vlezl do psí klece v autě a odveze ho do osamocené horské chaty, kde ho vězní přivázaného k vaně a ve dne v noci mu pouští hlasitou hudbu z magnetofonu. Netrvá dlouho a Hammond je na dně…

Obrazek

 

Kytice z tisíce a jedné noci

Il fiore delle mille e una notte
Itálie/Francie 1974
italská verze s českými titulky - délka 125 minut, 35 mm

Scénář a režie: Pier Paolo Pasolini
Kamera: Giuseppe Ruzzolini
Hudba: Ennio Morricone
Hrají: Franco Merli, Ines Pellegrini, Ninetto Davoli, Tessa Bouche, Franco Citti, Fessazion Gherentiel, Giana Idris, Abadid Ghidei, Alberto Argentino, Francesco Paolo Governale a další

Ve posledním filmu své volné trilogie se Pasolini nechal inspirovat pohádkami Tisíce a jedné noci. Předvádí příběhy ve stylizované podobě, prodchnuté tajemnou a erotickou atmosférou dálného Orientu. Hlavním motivem je láska mezi mladým Núrredínem a jeho černou otrokyní Zumurrud. Milenci jsou nešťastně rozděleni a putují pouští a městy, aby se nakonec opět setkali a jejich láska mohla navázat. Do této hlavní linie vstupují další epizody, jsou to buď příběhy, které vyprávějí sami protagonisté nebo je někdo jiný čte z pohádkových knih. Jednotlivé příběhy se mnohdy prolínají, často se ocitáme "ve vyprávění ve vyprávění".

Rozhodně se jedná o režisérův nejotevřenější homoeroticky laděný film. Pasolini si libuje v pohledech na odhalená (mužská) těla v situacích, v nichž vyniká něžnost fyzické lásky.

Na rozdíl od předchozích dvou filmů zde Pasolini takřka potlačil veškerý humor. Místo něho příběhy provází tragická předurčenost. Pro tento film je typická až snová mystika. Díla se necitlivě dotkly cenzorské nůžky, které je zkrátily o dvě ucelené sekvence.

Obrazek

 

Láska a smrt na Long Islandu

Love and Death on Long Island
VB/ Kanada 1997

Režie: Richard Kwietniowski
Scénář: Richard Kwietniowski
Kamera: Oliver Curtis
Hudba: Richard Grassby-Lewis
Hrají: John Hurt, Jason Priestley, Fiona Loewi, Sheila Hancock, Harvey Atkin a další

Stárnoucí spisovatel Giles De’Ath je intelektuální snob odmítající zabývat se vulgárním moderním světem a jeho technickými vymoženostmi. Když jej však drzý novinář charakterizuje jako nudného staromilce, sníží se poprvé v životě k návštěvě kina. Vybere si adaptaci klasického anglického románu, nedopatřením se ovšem dostane na hollywoodskou teenagerovskou komedii, která jej znechutí. Chce uniknout, ale než se mu to podaří, je uchvácen krásou hlavního představitele, Ronniho Bostocka (v podání Jasona Priestlyho, proslaveného rolí Brandona v seriálu Beverly Hills 90210). Staromódní De’Ath si okamžitě koupí video a všechny Ronniho filmy, začne si dokonce kupovat bulvární časopisy, aby se o svém idolu dozvěděl vše. Posléze se vydává na Long Island, díky svému šarmu se seznámí s Ronniho přítelkyní a skrze ni s ním. Jeho city ovšem nemůžou být opětovány.
Režisér Richard Kwietniowski se nechal lehce inspirovat Smrtí v Benátkách Thomase Manna, jeho verze je ale komedie založená na mistrovském výkonu Johna Hurta.

Obrazek

 

Láska je chladnější než smrt

Liebe is kälter als der Tod
Německo 1969

Režie: Rainer Werner Fassbinder
Scénář: Rainer Werner Fassbinder
Kamera: Dietrich Lohmann
Hudba: Peer Raben, Holger Münzer
Hrají: Ulli Lommel, Hanna Schygulla, Rainer Werner Fassbinder, Hans Hirshmüller, Les Olvides a další

Příležitostný bankovní lupič Franz, ztvárněný samotným Fassbinderem, odmítne členství v Syndikátu, protože chce pracovat na vlastní pěst. Franz je pasákem Joanny,  která očekává, že si ji vezme. Místo toho Franz nabídne  Brunovi, aby se k němu nastěhoval . Bruno, pracující pro Syndikát, má příkaz se s Franzem seznámit, proto jeho nabídku přijme. Aby Franzovi přitížil, spáchá Bruno několik vražd, z nichž policie podezřívá Franze.  Joanna žárlí na Bruna, a proto oba muže udá policii. Syndikát najme vraha, který má zabít Joannu, umírá však Bruno a oba milenci unikají. Láska je chladnější než smrt je příkladem gangsterských filmů navazujících na tradice filmu noir, které jsou charakteristické pro  Fassbinderovo  první tvůrčí období. Fassbinder nenavazuje přímo na hollywoodské žánrové postupy, jak  sám říká: “Netočím filmy o gangsterech, ale o lidech, kteří viděli hodně gangsterských filmů.“

Obrazek

 

Láska je láska

Fucking Åmål
Švédsko/Dánsko 1998
Švédská verze - české titulky, délka 89 minut

Režie: Lukas Moodysson
Hrají: Rebecca Liljeberg (Agnes), Alexandra Dahlström (Elin), Erica Carlson (Jessica)

Děj nás zavede do prostředí malého města v západním Švédsku, jak jej chápe šestnáctiletá Agnes. Tato uzavřená dívka se zamiluje do čtrnáctileté mezi spolužáky velmi oblíbené Elin. Agnes trpí svou osamělostí, ale neví, jak se ze složité situace dostat. Elin zase spokojeně přijímá obdiv od svého okolí, cítí se však zde svázaná. Má pocit, že je zde mrtvo a chtěla by se dostat do velkého města. Touží stát se filmovou hvězdou nebo alespoň modelkou. Po náhodném sblížení s Agnes však Elin začne pociťovat něco, co dosud nepoznala. Brání se lásce tak, že začne chodit s nemilovaným klukem. Svému osudu však neujde. Dokáže společně s Agnes vystoupit před ostatními a přiznat se k jejich vzájemnému vztahu.

Tento film se v zásadě na první pohled nikterak neodchyluje ze zavedených schémat melodramatického filmu. Dvě hrdinky se potkají, společně překonávají nástrahy, aby nakonec ve šťastném objetí mohly vyrazit vstříc své růžové budoucnosti. Ovšem zásadním kladem tohoto filmu je celkové filmové podání příběhu. Je totiž podán velmi plasticky a autenticky a právě tím dokáže na diváka zapůsobit. Často vzbuzuje dojem snímání ruční kamerou, která dokáže proniknout až na dřeň skutečným věcem. Film působí až dokumentárním dojmem.

Není zde až tak důležité lesbické téma samo o sobě, ale daleko spíše je to příběh o lidské odlišnosti, o krutosti dospívání pro toho, kdo je jiný a nemusí jít zdaleka jen o sexuální odlišnost. Právě v tom, že film si nedělá lacinou popularitu prvoplánovitostí, tím, že je možné odkrývat hlubší podstatu věcí kolem nás, je nejcennější deviza tohoto filmu.

Tento film se stal nejúspěšnějším švédským filmem roku 1998, soutěžil na filmovém festivalu v Karlových Varech a na festivalu v Berlíně získal cenu Teddy.

Obrazek

 

Létání s jedním křídlem

Tani tatuwen piyabanna
Srí Lanka 2002

Režie: Asoka Handagama
Scénář: Asoka Handagama
Kamera: Channa Deshapriya
Střih: Ravindra Guruge
Hudba: Rohana Weerasinghe
Hrají: Anoma Janadari, Gayani Sudharshani, Mahendra Perera, W. Jayasiri, Jagath Chamila, Wilson Gunarathne

Příběh ženy, která převlečená za muže pracuje jako mechanik v autodílně. Jednoho dne se jí v práci přihodí úraz, při kterém ztratí vědomí. Její kolega z dílny ji rychle odveze do nejbližšího střediska. Doktor odhalí její pravé pohlaví a začne jí dělat sexuální návrhy. Žena doktora odmítá, stejně jako svého kolegu z práce, který je gay a o jejím pravém pohlaví nic netuší. Doktor nechce, aby dívce její odmítnutí jen tak prošlo. Jde proto za vedoucím autodílny a prozradí mu ženino tajemství. Vedoucímu už dříve bylo divné, proč se žena nechce po práci chodit sprchovat s ostatními. Donutí ji jít s ostatními do sprchy. Žena však odmítne a ze sprchy uteče. Rozhodne se do práce už nejít, tíživá finanční situace jí to ale nedovolí. Když se druhý den v práci opět objeví jako muž, ostatní montéři se rozhodnou ji násilně

Obrazek

 

Letní bouře / Sommersturm

Německo, 2004
anglicky - délka 95minut

režie: Marco Kreuzpaintner(1977)
scénář: Thomas Bahmann a Marco Kreuzpaintner
kamera: Daniel Gottschalk
hudba: Niki Reiser

 Tobi a Achim jsou dlouholetí přátelé. Spolu působí v jednom veslařském družstvu, spolu poprvé poznávají taje života i druhého pohlaví. Jak se však rozvíjí Achimův milostný vztah se Sandrou, Tobi si začíná uvědomovat, že jeho poměr k Achimovi je více než jen kamarádský. Soustředění veslařského oddílu a probíhající letní bouře vyhrotí vztahy mezi mladými lidmi. Specifický humor teenagerovských komedií, vycházející především z objevování sexuálního života, se proplétá s dramatem přiznání vlastní sexuální orientace.

Obrazek

 

Lilie

Lilies
Kanada 1996
anglická verze s českým překladem, délka 92 minuty, 35 mm

Scénář: Michel Marc Bouchard, Linda Gaboriau (podle divadelní hry M. M. Boucharda Lilie)
Režie: John Greyson
Kamera: Daniel Jobin
Hudba: Mychael Danna
Hrají: Jason Cadieux, Matthew Fergusson, Danny Gilmore, Aubert Pallascio, Brent Carver, Marcel Sabourin, Alexander Chapman, Ian D.Clack, Gary Farmer, Robert Lalonde a další

Lilie jsou do značné míry filmem experimentálním, kombinujícím klasicky divadelní prostředky, například "hru ve hře", s ryze filmovou stylizací. Píše se rok 1952 a římsko-katolický biskup Bilodeau je povolán, aby vyzpovídal umírajícího vězně Simona Douceta. Zpověď se však ukáže být nástrahou a Bilodeau je jako Doucetův rukojmí donucen shlédnout hru s výjevy z jejich společné, čtyřicet let staré minulosti. Ze Simonových spoluvězňů se stávají herci, ze zpovědníka kajícník.

Inscenovaná hra i časté retrospektivy nás vracejí do quebeckého mestečka Roberval, kde v chlapecké katolické škole prožívá Simon lásku k Valierovi, synovi zchudlé francouzské šlechtičny. Mezi oba chlapce se vloudí Bilodeau, který je zamilován do Simona, a Valier za nejasných okolností umírá. Přestože byl za jeho vraždu odsouzen Simon, jen Bilodeau zná o Valierově smrti celou pravdu. Film vypovídá o přirozenosti lásky, zradě, hněvu a zbytečnosti pomsty.

Obrazek

 

Lili Marleen

Lili Marleen
Německo 1980

Režie: Rainer Werner Fassbinder
Scénář: Manfred Purzer, Rainer Werner Fassbinder
Kamera: Xaver Schwarzenberger
Hudba: Peer Raben
Hrají: Hana Schygulla, Giancarlo Giannini, Mel Ferrer, Karl-Heinz von Hassel, Christine Kaufmann a další

Lili Marleen zpracovává životní příběh zpěvačky Lale Andersonové. Filmová hrdinka Wilkie se v předválečném Curychu zamiluje do nadaného židovského skladatele Roberta Mendelssona, který jezdí tajně do Německa. Robert a jeho rodina se angažují v odboji a pomáhají uprchlíkům. Wilkie absolvuje s Robertem jednu cestu, ale už musí zůstat v Německu. Nazpívá píseň Lili Marleen, oblíbenou mezi vojáky, a stane se slavnou. Dokonce i Hitler se chce s Wilkie setkat, ona však stále myslí na Roberta a pomáhá pašovat fotografie z koncentračních táborů do Švýcarska. Robert je zatčen při pokusu o přechod do Německa, kde se chtěl setkat s Wilkie. Ta zajistí díky svému vlivu Robertovo propuštění, válka je však navždy odloučí. Na základě motivu „zakázané lásky“ Fassbinder poodhaluje zdánlivě nesouvisející  propojení mezi uměním a  politikou. 

Obrazek

 

L.T.R.: Lása trvá různě

L. T. R.: Long Term Relationship
USA 2002

Režie: Phillip J. Bartell

Snímek zachycuje jednadvacetiletého Michaela a dvacetiletého Rileyho po dvoutýdenním vztahu, kdy jsou jejich emoce a city ještě hluboké a vřelé. Během dalších dvou týdnů se věci začnou měnit.


Obrazek

 

Má země

My Own Country
USA 1998

Režie: Mira Nair
Scénář: Abraham Verghese, Jim Leonard Jr., Sooni Taraporevala
Kamera: Dion Beebe
Hudba: Jeff Danna, Stephen Graziano, Andrew Rollins
Hrají: Naveen Andrews (Dr. Abraham Verghese), Glenne Headlyová (Vickie Talleyová), Hal Holbrook (Lloyd Flanders), Swoosie Kurtzová (Hope), Marisa Tomeiová (Mattie Vinesová), Adam Tomei (Gordon Vines), Ellora Patnaiková (Rajani Vergheseová) a dalši 

Statečný indický lékař bojuje s AIDS v malém městečku v Tennessee. V polovině osmdesátých let, kdy se doktor Abraham Verghese stává šéfem oddělení infekčních chorob v malém městečku Johnson City, většina místních obyvatel o AIDS zatím jen slyšela. Tou dobou již v New Yorku a San Francisku na zákeřný vir umírají desítky lidí.

Nakaženy jsou ale tisíce. Není proto divu, že mladý doktor hned po svém nástupu přesvědčí místní skupinku homosexuálů, aby prošla lékařskými testy. Všichni jsou negativní. Nevyléčitelná nemoc však přesto do Johnson City zakrátko dorazí...

Obrazek

 

Mambo Italiano

USA/Kanada 2003
anglicky s českými titulky - délka 88 minut, 35 mm

Scénář: Steve Gallucio, Émile Gaudreault.
Režie: Émile Gaudreault.
Kamera: Serge Ladouceur.
Hudba: FM Le Sieur.
Střih: Richard Comeau.
Hrají: Luke Kirby, Paul Sorvino, Ginette Reno, Stéphanie Vacchio, Claudia Ferri a další.

Film vznikl podle divadelní hry Steva Gallucia, který je spolu s Émilem Gaudreaultem, úspěšným autorem sitcomů a režisérem snímku, také autorem scénáře. Mambo Italiano se řadí svým stylem ke komedii Moje tlustá řecká svatba, která byla u nás nedávno uvedena. Příběh pojednává o Angelovi, synovi italských emigrantů, kteří se v padesátých letech usadili v Kanadě. Mladík na prahu dospělosti usiluje o kariéru scenáristy, zejména však řeší problémy se svou sexuální orientací. Konflikt je na světě, když se odstěhuje od rodičů, což je samo o sobě pro svobodného Itala nepřípustné, a navíc vyjde najevo jeho homosexuální vztah se spolubydlícím, přítelem z dětství  Ninem. Obě italské rodiny dělají všechno pro to, aby své syny vrátili zpět do rodinného kruhu.  Mambo Italiano převyšuje běžné konverzační komedie životnějším pohledem na skutečnost, v roli Angelova otce vynikl úspěšný herec a zpěvák Paul Sorvino (např. Scorseseho Mafiáni).

Obrazek

 

Mango soufflé

Mango soufflé
Indie 2002

Režie: Mahesh Dattani
Scénář: Mahesh Dattani
Kamera: Sunny Joseph
Střih: Deepan Chatterji
Hudba: Amit Heri
Hrají: Atul Kulkarni, Rinke Khanna, Ankur Vikal, Faredoon Dodo Bhujwala, Heeba Shah, Denzil Smith, Sanjit Bedi

Kamlesh, mladý a úspěšný návrhář, pořádá pro své přátele oběd ve svém krásném stylovém letním sídle. Společnost tvoří čtyři Kamleshovi nejbližší: Sharad, vtipný, inteligentní a prostořeký Kamleshův přítel, Deepali, Kamleshova nejbližší kamarádka, která už viděla celý svět a zakládá si na svém smyslu pro humor, Ranjit, který se právě vrátil z Anglie a pohrdá vším indickým, a Bunny, televizní hvězda z indické soap-opery. Nečekanými hosty jsou Kamlehsova sestra Kiran a její snoubenec Ed, kteří jsou nakonec příčinou konfliktu, jenž se mezi hosty rozpoutá. Režisér Dattani popisuje svůj film jako zábavnou metrosexuální love story. Mango Soufflé je úplně prvním indickým filmem otevřeně hovořícím o homosexualitě.

Obrazek

 

Manželství Marie Braunové

Die Ehe der Maria Braun
Německo 1978

Režie: Rainer Werner Fassbinder
Scénář: Peter Märthesheimer, Pea Fröhlich
Kamera: Michael Ballhaus
Hudba: Peer Raben
Hrají: Hanna Schygulla, Klaus Löwitsch, Ivan Desny, Gottfried John, Gisela Uhlen a další

Osud postavy Marie Braunové je odrazem  německého ekonomického zázraku z let 1945-1954. Marie a Hermann Braunovi se vezmou během války, den před Hermannovým odjezdem na ruskou frontu. Na konci války pracuje Marie v baru, kam chodí američtí vojáci, a čeká na návrat manžela. Od jednoho přítele se dozví, že manžel zmizel a je považován za mrtvého. Hermann však unikne ze zajetí a překvapí svou ženu v posteli s americkým vojákem Billem. Oba muži se bijí a Marie zabije Američana, aby chránila svého muže. Hermann stráví ve vězení deset let poté, co se sám přizná k vraždě. Marie se stane obchodnicí odhodlanou zbohatnout, udělá vše, aby zajistila budoucnost svému muži, až ho propustí. Manželství Marie Braunové potvrdilo pozici Hanny Schygullové jako Fassbinderovy ideální herečky ztvárňující silné ženské charaktery v historických filmech. Nejznámější film z poválečné trilogie (spolu s Lolou a Touhou Veroniky Vossové) je i Fassbinderovým mezinárodně nejúspěšnější filmem.

Obrazek

 

MayBee

MayBee
ČR/Norsko 2002
délka - 24 minut, VHS

Režie: Petr Kott a Jan Steinum
Hrají: Petr Kott, Jan Steinum a další

Včelky létají po parku, strkají sosáky do květů ve křoví a lační po nektaru radosti a nevinnosti. MayBee je barevnou, digitální, hudební, happyendovou a ne moc dlouhou metafyzickou groteskou s holými zadky. A možná taky ničím z toho. Jak praví Dostojevskij: "Nahota spasí svět!"

Obrazek

 

Milenci na horách

Friends & Lovers
USA 1999

Režie: George Haas
Produkce: Gregory Cascante, Josi W. Konski, Juan J. Llauro, Eleanor Powell
Scénář: Neill Barry, George Haas
Kamera: Carlos Montaner
Hudba: Dirk Cassiers, Jo Cassiers, Emilio Kauderer, Ali Olmo, Robert Downey Jr.
Hrají: Stephen Baldwin (Jon), Danny Nucci (David), George Newbern (Ian Wickham), Alison Eastwoodová (Lisa), Claudia Schifferová (Carla), Suzanne Cryerová (Jane McCarthy)

Blíží se vánoční svátky a Ian Wickham, který žije v Los Angeles, dostane nečekaně od svého otce Richarda pozvání do Utahu, kde má horskou chatu v jednom z lyžařských rájů plném sjezdovek. Ti dva spolu nevycházejí zrovna nejlépe, protože se otec věnoval pouze práci a na syna a rodinu si nikdy neudělal čas, Ian se přesto nakonec rozhodne do Utahu jet. Možná doufá, že jeho vztah s odcizeným otcem se ještě dá zachránit, možná jen proto, že by to mohla být báječná dovolená pro skupinu jeho blízkých přátel, na které se pozvání také vztahuje.

Ať už nezkušeného gaye Davida, rozhodnutého udělat něco se svým panictvím, nebo pohledného Jona, jenž sebou přivede atraktivní německou přítelkyni Carlu, kterou chce za každou cenu dostat do postele, a to i navzdory těžké konkurenci v podobě sympatického německého lyžařského instruktora Hanse, který mu Carlu velmi rychle přebere. Ani dalším však dovolená neprobíhá tak, jak si představovali. Keaton McCarthy zjistí, že jeho sestra Jane je těhotná a přestože chce, aby jí Keaton pomohl vyřešit problém s otcem, odmítá prozradit jeho jméno. Navíc se vynoří další citový problém, když se ukáže, že jeho dlouholetá kamarádka Lisa chce posunout přátelství do podoby mnohem hlubšího vztahu.

Obrazek

 

Milovat Hong Kong / Ho yuk

Hong Kong, 2002
anglicky - délka 87 minut

režie: Yau Ching(1966)
scénář: Yau Ching
kamera: Hung-yut Chen, Cam Kam
hudba: Kung Chi Shing

 Chan Kwok Chan pracuje jako striptérka na interaktivním sexuálním webu "Let´s love". Pro upracovanou hongkongskou obchodnici jsou erotické virtuální kontakty s Chan jedinou úlevou. Zero, jako většina mladých v Hongkongu, má nestálou práci a je také fascinována Chan, kterou ve svém volnu sleduje. Vztahy plné vášně a fascinace mezi třemi mladými ženami se odehrávají ve snovém prostředí, na pozadí duchovně i ekonomicky vyčerpaného Hongkongu. Milovat Hongkong je experimentálně vyprávěný film, u něhož lze jen těžko určit hranici mezi virtuální realitou a skutečností.

Obrazek

 

Mladý Törless

Der Junge Törless
Německo/Francie 1966
Německá verze - česká simultánní překlad, délka 84 minuty

Režie: Volker Schlöndorff
Hrají: Mathieu Carriere, Marian Seidowsky, Bernd Tischer, Fred Dietz, Barbara Steele

Děj filmu nás zavede na počátek dvacátého století do prostředí chlapeckého internátu v Rakousku - Uhersku. Zde se odehrává příběh Biasiniho, který se dopustí krádeže. Když vše vyjde najevo, tři spolužáci, mezi nimiž je i Törless, se rozhodnou pomstít se mu. Těžce ho šikanují a Biasini vše mlčky trpí. Na internátě vládne nepřátelský vojenský režim a Biasini nenachází nikde zastání.

Törless je střídavě fascinován i odpuzován násilím, kterého se dopouštějí. Když vše nakonec vyjde najevo a vypukne skandál, jediný Törless nic nezapírá a opouští se svou nic nechápající matkou školu. Celým snímkem prostupuje latentně naznačená homosexualita - v době, v níž film vznikl, nemohlo být ukázáno více.

Brilantní film klasika světového filmu je jeho režisérským debutem. Zabývá se tématem fascinace mocí a neschopností jedince vzdorovat společenskému systému. Jediný Törless si uchovává svůj morální kredit a schopnost nést zodpovědnost za své jednání. Prostředí, v němž vládne pevný režim a snaha o bezpodmínečné dodržování všech norem, prostředí v němž se nepřipouští žádné vybočování z řady, je však velmi obtížným místem k životu. Nietzscheho myšlenka o nadčlověku zde tak našla působivého ztvárnění.

Předlohou k natočení tohoto filmu se stala kniha Zmatky chovance Törlesse od českého autora Roberta Musila.

Obrazek

 

Moje krásná prádelnička

My Beautiful Laundrette
Velká Británie 1985
Anglická verze - simultánní překlad, délka 94 minuty

Režie: Stephan Frears
Hrají: Saeed Jaffrey (Nasser), Daniel Day Lewis (Johny), Rosham Seth (Papa), Gordon Warnecke (Omar)

Příběh Pakistánce Nassera a neonacisty Johnyho, dvou mladých outsiderů v Londýně poloviny osmdesátých let.

Nasserův otec je novinář ve výslužbě a alkoholik, zato strýc Omar je majitel sítě obchodů a příklad úspěšného podnikatele s drahým vozem, domem na venkově a britskou milenkou. Kvůli rodinnému poutu nabídne Nasserovi příležitost - pracovat pro něj nejprve v garáži a posléze řídit provoz malé prádelny na předměstí. Omar si slibuje, že slibný mladík vstoupí do jeho rodiny jako jeho zeť.

Jednoho dne je Nasser přepaden tlupou anglických nacionalistů. Vede je Johny, kterého s Nasserem spojuje intimní vztah ze školních let. Náhodné setkání vztah oživí. Johny odchází kvůli Nasserovi z gangu a pomáhá mu s vedením prádelny.

Moje krásná prádelnička je nejen osvěžující komedií, ale i brilantní studií o postmoderní multikulturní Británii s jejími sociálními a etnickými konflikty. Je tu střet mezi rodilými Brity a Pakistánci, kteří v thatcherovské době začínají prosperovat. K němu přibývá konflikt mezi gay a heterosexuálním světem, který probíhá napříč kulturami.

Obrazek

 

Moje soukromé Idaho

My Own Private Idaho
USA 1991

Režie: Gus Van Sant
Produkce: Anthony Brand, Allan Mindel, Laurie Parker
Scénář: William Shakespeare, Gus Van Sant
Kamera: John J. Campbell, Eric Alan Edwards
Hudba: River Phoenix, Bill Stafford
Hrají: River Phoenix (Mike Waters), Keanu Reeves (Scott Favor), James Russo (Richard Waters), William Richert (Bob Pigeon), Rodney Harvey (Gary), Chiara Caselliová (Carmella), Michael Parker (Digger), Jessie Thomasová (Denise), Flea (Budd), Grace Zabriskieová (Alena)

Rebel Scott, syn starosty města Portland, opouští měšťácký způsob života a na ulici se setkává s Mikem, chlapcem z velmi chudé rodiny, který hledá svou nezvěstnou matku. Mike je homosexuál a ihned se zamiluje do Scotta, který mu však může nabídnout jen přátelství. Mikova sociální situace se zhorší tím, že trpí chorobou zvanou narkolepsie, při které ve stresových situací upadá do spánku.

Jeho nestálý citový život však způsobuje, že se stále pohybuje v jistých hranicích mezi realitou a sněním. Smutek, beznaděj a vzpomínky na matku jsou přítomné v ději celého filmu. Zvláštní přátelství plné lásky a něhy končí velmi náhle, když se Scott zamiluje do mladé dívky...

Obrazek

 

Na počátku

Au commencement
Belgie 2003

Režie: Laurent Leprince

Po pohlavím styku se setkávají dvě homosexuální spermie, které nechtějí nikdy uskutečnit svoji „hlavní povinnost“, oplodnit vajíčko. Zamilují se do sebe. Nešťastná náhoda tomu chce, že při vyznávání lásky jedna z nich dorazí do cíle jako první.

Obrazek

 

Moře

El mar
Španělsko 2000

Režie: Agustín Villaronga
Scénář: Agustín Villaronga, Antonio Aloy, Blai Bonet, Biel Mesquida
Kamera: Jaime Peracaula
Střih: Raúl Román
Hudba: Javier Navarrete
Hrají: Roger Casamajor, Bruno Bergonzini, Antónia Torrens, Hernán González, Juli Mira, Simón Andreu, Ángela Molina

Manuelovi a Ramallovi bylo deset, když na jejich rodném ostrově Mallorca vypukla občanská válka. Stali se očitými svědky násilné smrti otce kamaráda u zdi hřbitova. O deset let později se Manuel a Ramallo opět setkávají v sanatoriu. Oba dva jsou nemocní tuberkulózou, ale každý má k nemoci jiný přístup: zatímco Ramallo nemoc skoro ignoruje, Manuel našel útěchu v náboženství. Mezi muži vzniká hluboký vztah založený na Manuelově fascinaci Ramallovou vitalitou a Ramallovým obdivem k Manuelově silné víře. Pomalu však Manuelova víra oslabuje a on zjistí, že to co cítí k Ramallovi je něco víc než jen přátelství.

Obrazek

 

Možné lásky

Amores Possíveis
Brazílie 2001

Režie: Sandra Wernecková
Produkce: Sandra Wernecková
Scénář: Paulo Halm, Maya Werneck Da-Rin
Kamera: Walter Carvalho
Hudba: Chico Buarque de Hollanda, Joao Nabuco
Hrají: Murilo Benício (Carlos), Carolina Ferrazová (Julia), Emílio de Melo (Pedro), Beth Goulartová (Maria), Irene Ravacheová (Matka Carlose), Alberto Szafran (Lucas), Christine Fernandesová, Luíza Marianiová (Dandara), Drica Moraesová (Přítelkyně Júlie), Márcia Mouraová (Carlosova sekretářka)

Láskou oslepený student Carlos zaranžuje v kině setkání s dívkou svých snů. Ta se však neukáže. Během jeho čekání se stane něco, co navždy změní jeho život. Po patnácti letech jsou divákovi prezentovány tři možné verze jeho života. V té první je hlavní hrdina vláčen mezi útěchou z bezpečí, které mu přináší šedivý manželský život, a touhou po vášnivém dobrodružství. Ve druhé verzi žije Carlos jako gay, jehož život se točí kolem sexu; ve třetí nikdy nezažije opravdovou lásku a klopýtá z jednoho vztahu do druhého, hledajíce ideální ženu. Jedna z těchto variant je jeho skutečným životem, další je možnou alternativou a ta poslední je život, který by chtěl opravdu žít. Otázkou je, která je která.

Obrazek

 

Můj růžový život

Ma vie en rose
Francie/Belgie/Velká Británie/Švýcarsko 1997
Francouzská verze - české titulky, délka 90 minut

Režie: Alain Berliner
Hrají: Georges Du Fresne (Ludovic), Michele Laroque (Hanna), Jean-Philippe Écoffey (Pierre Fabre),

Je filmem, který zvítězil na filmovém festivalu v Karlových Varech a byl vyznamenán jednou z nejvyšších amerických poct, Zlatým globem. Natočil ho debutující belgický režisér Alain Berliner a žánrově by se dal zařadit mezi smutné komedie. Hlavní postavou je sedmiletý chlapec Ludovic, který je přesvědčen o tom, že se brzy stane dívkou. Na rozdíl od svých starších bratrů má velmi rád dívčí šaty, do kterých se převléká.

Rodiče však nemají pro chlapcovy zmatky s vlastní identitou pochopení. Ludovic vůbec nechápe, o co dospělým jde. On sám cítí jako svou přirozenost to, co sám dělá. Jenže když vidí, že rodičům to působí problémy, má snahu to změnit. To se mu však pochopitelně nedaří. Pochopení nalézá pouze u své babičky a ve svých snech uniká do pohádkového světa své oblíbené panenky. Pod tlakem pobouřených sousedů je rodina donucena se přestěhovat. V jejich novém bydlišti se Ludovic potká s dívkou, která se cítí být klukem…

Tento snímek je zajímavý jak svým námětem, tak i zpracováním. Nosným tématem je neporozumění mezi dítětem, které se chová spontánně, nemá ještě tolik zábran, a na druhé straně okolním světem dospělých, kde často žitou hodnotou je přetvářka a kde společenské normy se stávají až zákonem, toho co se smí, a jak to má být "správné". Ani samotní rodiče nedokáží alespoň zpočátku akceptovat své vlastní dítě.

V duchu svého názvu je celý snímek zasazen do pestrých barev a do úmyslně kýčovitého prostředí, kde se všichni navzájem "milují". Do děje jsou vkomponovány trikové sekvence ze světa víly Pam a jejího nápadníka Bena, které jsou parafrází panenek Barbie a Kena. Organicky zapadají do celé koncepce a i díky jim film působí svěžím dojmem.

Obrazek

Můra a motýl

A Month and a Butterfly
Kanada 2003
v anglickém znění bez překladu, VHS, 40 min

Režie: Gilbert Kwong

Dva bratři z Hong Kongu, kteří čtyři roky žili odděleně se setkávají v Torontu. Pod tíhou viny a lásky ke svému mladšímu bratrovi snaží se starší bratr vyhnout účtování se svou minulostí... Frustrace, nuda a potlačená láska ještě více komplikuje jejich vztah.

Obrazek

 

Můžeme snad za to?

Ma che colpa abbiamo noi / What Fault Is It of Ours?
Italie 2003

Produkce: Mino Barbera
Scénář: Piero De Bernardi, Pasquale Plastino, Fiamma Satta, Carlo Verdone
Kamera: Danilo Desideri
Hudba: Lele Marchitelli
Hrají: Carlo Verdone (Gegé), Margherita Buyová (Flavia),Anita Caprioliová (Chiara), Stefano Pesce (Marco), Antonio Catania (Ernesto), Lucia Sardová (Gabriella), Massimiliano Amato (Luca), Raquel Sueirová (Daria), Luciano Gubinelli (Alfredo), Sergio Graziani (Camillo Tinacci), Roberto Accornero (Massimo), Rodolfo Corsato (Aldo), Fabio Traversa (35 letý muž), Remo Remotti, Roberto Attias (Policista), Lorenzo Balducci (Manuel), Gabriele di Cerruti (Chirichetto), Leonardo Ruta (Attilio)

 Osm obětí civilizačních tlaků a každodenních stresů dochází na léčení a když jejich psychoterapeut nečekaně zemře, dohodnou se, že budou ve společných sezeních pokračovat sami. Padesátník Gegé se snaží osvobodit od tyranského otce, Luca je utajený gay, Gabriella se bojí stáří a anorektička Chiara lásky. Ernesto se z milujícího manžela stal bezdomovcem, mladý nadaný hudebník Alfredo stále žije s maminkou, učitelka Flavia, která touží po mateřství, se musí spokojit s chvilkami ukradeného štěstí se ženatým mužem a nově příchozí Marco si povídá sám se sebou. Pomůže jim z depresí a beznaděje dvoudenní společný víkend?

Obrazek

 

Na konci sil

Jaded
USA 1996

Režie: Caryn Krooth
Produkce: Charles Block, David L. Bushell, Caryn Krooth, Wendy Olinger, Brandon Rosser
Scénář: Wendy Olinger, Caryn Krooth
Kamera: Tom Hurwitz
Hudba: Benedikt Brydern
Hrají: Carla Guginová (Megan Harris), Rya Kihlstedtová (Patricia Longová), Christopher McDonald (Jack Carlson), Lorraine Toussaintová (Carol Brokerová), Anna Levineová (Alexandra Arnold), Catherine Dentová (Lisa Hellerová), Aida Turturrová (Helen Norwichová), Frankie Faison (Henry Broker)

Jednoho rána je na pláži nalezena polomrtvá nahá žena v bezvědomí. Jmenuje se Megan Harris a není pochyb o tom, že byla přepadena a znásilněna. Místní detektiv Helena Norwich se sice pustí do vyšetřování, pátrání však vede k tomu, že se Megan ocitá před další hrozbou. Přestože má na své straně také okresní prokurátorku Lisu Heller, je pravděpodobné, že pokud bude trvat na obvinění, čekají ji na lavici svědků další nepříjemné okamžiky. Prosazení spravedlnosti se totiž ukazuje komplikované skutečností, že pachatelkami znásilnění jsou dvě ženy, bisexuálky Pat Long a Alex Arnold. Už to představuje pro místní úřady nečekané právní dilema. Není totiž jisté, že je možné odsoudit ženu ze znásilnění jiné ženy. Případ zkomplikují také někteří svědkové, z jejichž výpovědi vyplyne, že Megan má zálibu v masochistických sexuálních praktikách a navíc se chovala velmi provokativně v baru kde se setkala s oběma ženami, které ji později znásilnily. Jedinou nadějí Lisy Heller jak rozbít obhajobu advokátky Carol Brocker jsou další oběti sexuálních útoků obžalovaných žen. Žádnou z nich se jí však nedaří přemluvit k tomu, aby vypovídaly před soudem. Navíc Lisa sama začne dostávat výhružné vzkazy, které se ji pokouší odradit od případu znásilněné Megan. Zdá se, že případ je mnohem větší než se zpočátku mohlo zdát. Ve hře se navíc objeví videokazeta s nahraným zločinem.

Obrazek

 

Nádherná věc

Beautiful Thing
Velká Británie 1996

Režie: Hettie McDonald
Scénář: Jonathan Harvey
Kamera: Chris Seager
Hudba: John Altman, Kevin Brazier, Wayne Brooks, John Midgley
Hrají: Glen Berry, Scott Neal, Tameka Empson, Linda Henry, Martin Walsh a další

Horké léto na londýnském sídlišti. Pro Jamieho je sále obtížnější zapadnout do školního kolektivu, špatně snáší tělocvik a je terčem posměchu spolužáků. Jeho záškoláctví trápí jeho matku Sandru, ale Jamie se jí s ničím nesvěří. Narozdíl od Jamieho Ste ve sportech vyniká. Problémy nemá ve škole, ale doma, kde jej mlátí otec alkoholik a starší bratr. Jednoho večera po výprasku najde azyl u sousedky Sandry. Noc stráví v Jamieho posteli, ve které se mu dostane dosud nepoznané něhy. Ta se časem promění v opětovanou přitažlivost. Sandře se mezitím podaří najít bar s nízkým nájemným, který by sama mohla vést. Ačkoliv je nablízku splnění svého životního snu, její štěstí pokazí odhalení vztahu mezi Jamiem a Ste.
Adaptace hry Jonathana Harveye Něco nádherného se stejně jako její divadelní předloha stala moderní gay klasikou. Úspěch filmu přineslo nepochybně jeho optimistické vyznění. Podle slov autora je Nádherná věc o tom, že „můžete být gay a šťastný, můžete být z dělnické třídy a přijmout homosexualitu“.

Obrazek

 

Nahé město: Vražedné Vánoce

Naked City 2: A Killer Christmas
USA 1998

Režie: Peter Bogdanovich
Produkce: Albert Botha, Jeff Freilich, Andrew W. Garroni, Walter Gernert
Scénář: Malvin Wald, Jeff Freilich
Kamera: James Gardner
Hudba: Hummie Mann
Hrají: Scott Glenn (Seržant Daniel Muldoon), Courtney B. Vance (James Halloran), Laura Leightonová (Gerry Millarová), Barbara Williamsová (Eva), Nigel Bennett (Soloff), Lisa Vidalová (Lori Halloranová), Al Waxman (Burt), Jason Blicker (Alonzo), L.B. Stratenová (Wendy), Richard McMillan (Peralta), Juan Chioran (Sierra Blanca)

V noblesní čtvrti v New Yorku několik týdnů řádí nebezpečný vrah, který má na svědomí již tři mužské oběti. Zatímco veřejnost v předvánočním čase se znepokojením očekává další vražedný útok, mnohé nasvědčuje, že tyto zločiny mají společný skrytý homosexuální motiv. Soukromá televizní stanice prostřednictvím hlasatelky Gerry Millerové nečekaně zveřejní přísně utajované informace, podle nichž policie z vražedných útoků podezírá jistého Ralpha Peraltu. Jeho fotografie se rázem ocitá uprostřed článků na předních stránkách novin, které tím rozpoutávají hon na zločince přímo v ulicích města. Právě tato "akce" však doslova rozdráždí masového vraha, jenž se odhodlá k novému smrtícímu činu...

Obrazek

 

Nastražte uši

Prick Up Your Ears
Velká Británie 1987
Anglická verze - simultánní překlad, délka 108 minut

Režie: Stephen Frears
Hrají: Gray Oldman, Alfred Molina, Vanessa Redgrave, Wallace Shawn, James Grant

Tento vtipný a dojímavý portrét britského dramatika Joea Ortona, proslulého svými černými komediemi, vychází ze skutečné události - Ortonovy smrti v roce 1967, kdy byl zabit svým dlouholetým partnerem Kennethem Halliwellem. Zdrojem filmu byla biografie od Johna Lahra, Ortonovy deníky a vzpomínky Ortonovy literární agentky (Vanessa Redgrave).

Mladý Joe se chce vymanit z prostředí své dělnické rodiny na předměstí Leicesteru a pokouší se o kariéru herce. V průběhu hereckých kurzů dostane neobyčejnou nabídku studia na Královské divadelní akademii, kde potkává o osm let staršího Kennetha. Ten kromě hraní píše hry a romány.

Po letech společného života i psaní, kdy byl Joe Kennethovým žákem, má nyní žák chuť se osamostatnit a překonat svého učitele. Začne psát a úspěch na sebe nenechá dlouho čekat. Divadelní komedie Lup, Co viděl majordomus a spolupráce s Beatles z něj skoro přes noc učiní slavného a úspěšného dramatika.

  Kenneth jeho úspěch nese snad ještě hůře než jeho každonoční sexuální dobrodružství v parcích a na pánských záchodcích. Nebezpečí a riziko (homosexualita byla v šedesátých letech stále mimo zákon) však jako by bylo Ortonovým stálým zdrojem inspirace.

Homosexualita tak ve filmu nevystupuje jako hlavní téma, jen jako něco docela obyčejného v životě slavných. Nastražte uši je tedy spíše příběhem o vztazích mezi nerovnými partnery a o jejich tragických dohrách. Frears je však přesto dokázal natočit svižně a se smyslem pro ortonovský humor.

Obrazek

 

Neděle, prokletá neděle

Sunday, Bloody Sunday
Velká Británie 1971
anglická verze s českým překladem - délka 110 minut, 35 mm

Scénář: Penelope Gilliatt
Režie: John Schlesinger
Kamera: Billy Williams
Hudba: Ron Geesin, Wolfgang Amadeus Mozart
hrají: Peter Finch, Glenda Jackson, Murray Head, Peggy Ashcroft, Tony Britton, Maurice Denham, Bessie Love, Vivian Pickles, Frank Windson, Thomas Baptiste, Richard Pearson, Hannah Norbert, Harold Goldblatt, Marie Burke a další

Dnes už klasický film je kronikou deseti dnů neobvyklého milostného trojúhelníku, v němž mladý a pohledný bisexuální sochař Bob rovnoměrně dělí svou pozornost mezi Daniela, židovského rodinného lékaře ve středním věku, a Alex, starší rozvedenou karieristickou ředitelku obchodní firmy. Ačkoli se Daniel i Alex navzájem znají a oba se užírají žárlivostí, ani jeden ani druhý není ochoten se přeletavého mladíka vzdát, a tak jim nezbývá než se se situací smířit. Přinejmenším do doby, než je Bob nakonec opustí.

Jak režisér připouští, námět vychází ze vztahu, který si sám prožil. Přestože v době svého vzniku film proslavil především nekonformní pohled na homosexualitu a na mezilidské vztahy vůbec, šokoval například prvním polibkem mezi dvěma muži, středem Schlesingerova zájmu je především sugestivní a detailní vykreslení postav. Skvěle zachycuje atmosféru počátku sedmdesátých let a Londýn s jeho sociálními problémy, jedním z nichž je i rostoucí pocit osamělosti  mezi lidmi.

Obrazek

 

Někdo to rád holky

Pédale douce
Francie 1996

Režie: Gabriel Aghion.
Hrají: Patrick Timsit, Richard Berry, Fanny Ardantová, Michéle Laroqueová, Boris Terral, Jacques Gamblin a další.

Svérázná Eva, majitelka snad nejznámější restaurace pro homosexuály v Paříži, si ráda užívá života. Přijme nabídku svého homosexuálního přítele, úspěšného obchodníka Adriana, aby ho doprovodila na večírek pořádaný jeho obchodním partnerem Alexandrem Haggettem. 

Svým nekonvenčním vystupováním upoutá Alexandreovu pozornost natolik, že ji pozve na večeři, a dokonce i navštíví její gay podnik. Do baru však dorazí ve chvíli, kdy se tam velmi dobře baví nejen Adrian, ale také jeho tajemník. K dovršení všech zmatků do Evina podniku náhodou vejde i jeho manželka Marie, která ho již delší dobu tajně podezírá z nevěry. Chudinka překvapeně zírá, jak se její muž baví s koketujícím číšníkem. S vědomím, že Alexandr je také homosexuál, odchází celá zkoprnělá domů. Adrian si ale mezitím všimne neobvyklého zájmu svého nového obchodního partnera o Evu a začne nesmyslně žárlit a intrikovat. To je však moc i na Evu...

Obrazek

 

Neznám žádného - sám mezi heterosexuály

Ich kenn keinen - allein unter heteros
Německo 2003

Režie: Jochen Hick
Scénář: Jochen Hick
Kamera: Jochen Hick
Střih: Florian Kőhler
Hudba: Jan Tilman Schade, Klaus Wagner

Diskriminace homosexuálů není ve větších městech již tak žhavým tématem. Homosexuální starosta či prezident fotbalového klubu nejsou výjimkami potvrzujícími pravidlo, naopak jsou vnímáni zcela přirozeně. Na venkově však stále dál platí zastaralé vnímaní definice, co je a co není normální a přirozené. Tam normální znamená manžel, manželka a dítě. Hartmut, Richard, Stefan a Uwe jsou všichni gayové žijící na různých místech německého venkova. Každý z nich se musel vypořádat z faktem, že je jediným gayem ve svém okolí, a že v myslích svých spoluobčanů bude velmi těžké změnit negativní názor na jinou než heterosexuální orientaci. Dokument zachycuje zajímavé výpovědi nejen čtyř hlavních protagonistů, ale také jejich rodin a okolí.

Obrazek

 

Než netopýr ukončí svůj let

Mielőtt befejezi röptét a denevér
Maďarsko 1989
maďarská verze s českým překladem - délka 91 minuta, 35 mm

Scénář a režie: Péter Tímár
Kamera: Sándór Kardos
Hudba: Zoltán Farkas
Hrají: Péter Andorai, Erika Bodnár, Róbert Csontos, Dezsö Garas, Erzsi Máthé, Gábor Máté a další

Matka a její třináctiletý syn Róbert žijí sami, otec emigroval do Švýcarska, odkud každý měsíc posílá peníze. Róbert chodí na učiliště, touží se však dostat na střední školu. Sbírá desky, zajímá ho hudba a na otce si už ani nevzpomíná. Jednoho dne vpadne do jejich života muž, policista Lázslo, kterého si domů přivede matka. Zoufale ho miluje, ovšem brzy vyjde najevo, že spíše než o ni má Lázslo zájem o syna. Matčiny rezolutní pokusy Lázsla vyhodit končí vždy tím, že ho vezme zpátky. Ve své beznaději nakonec Róberta prosí, aby vyplnil Lázslova přání. Když si posléze za nejasných okolností sama vezme život, zůstávají Lázslo a Róbert v bytě sami. Zničený a bezbranný Róbert musí nalézt rovnováhu a vymyslet způsob, jak se vetřelce zbavit.

Realisticky natočený snímek dnes už klasika maďarské kinematografie začíná jako quazi-komedie, záhy však přechází v rodinné drama s prvky gotického hororu. Diváka zaujmou zejména filmařská invence a přesvědčivé herecké výkony.

Obrazek

 

Než se setmí

Before Night Falls / Antes que anochezca
USA 2000

Režie: Julian Schnabel
Produkce: Matthias Ehrenberg, Olatz Lopez Garmendia, Jon Kilik, Julian Schnabel
Scénář: Reynaldo Arenas, Cunningham O'Keefe, Lázaro Gómez Carriles, Julian Schnabel
Kamera: Xavier Pérez Grobet, Guillermo Rosas
Hudba: Laurie Anderson, Carter Burwell, Ennio Morricone, Lou Reed
Hrají: Javier Bardem (Reinaldo Arenas), Olivier Martinez (Lázaro Gómez Carriles), Andrea Di Stefano (Pepe Malas), Johnny Depp (Bon Bon), Michael Wincott (Herberto Zorrilla Ochoa), Olatz Lopez Garmendiaová (Reynaldova matka), Giovanni Florido (Mladý Reynaldo), Loló Navarrová (Babička Reynalda), Sebastian Silva (Otec Reynalda), Carmen Beatová (Učitelka), Cy Schnabel, Olmo Schnabel a další

Toto strhující filmové drama je autentickým příběhem kubánského novináře a básníka Reinalda Arenase, který se stal vězněm Castrova režimu. Arenas nebyl rebel, ale čistá duše žijící doslova pro krásu a potěšení. Je to nevinný neznaboh dětský ve své fixaci na jazyk a své tužby. Ve vojenském státě opírajícím se o marxistický fašismus a uctívajícím šedozelenou etiku byrokracie pro něj není místo. V jedné z mnoha překvapivých scén jsou Arenas a jeho přítel vyslýcháni v noci na pláži Castrovými vojáky. Výhružky násilnického důstojníka přejdou do otevřeného flirtování, které však hrozbu nikterak nezmírňuje.

V podobných střetech odhaluje film Než se setmí nejen krutost totality na Kubě, ale i její duchovní podstatu - tropické spojení komunismu, katolického podloží, latinskoamerické smyslnosti a uctívaného mužství pramenícího z jednostranně orientované erotické svobody a snahy potlačit sexuální rozmanitost. Je to režim, ve kterém ideologie zakrývá osudné spojení represe a hříchu.

O herci
Johny Depp podal ve filmu triumfální výkon hned dvakrát. Jednou jako oslnivý transvestita a podruhé jako vojenský důstojník, který utápí svůj chtíč v násilí, kterým žije.

Obrazek

 

Noci šelem

Les Nuits Fauves
Francie/Itálie 1992
Česká verze, délka 126 minut

Režie: Cyril Collard
Hrají: Cyril Collard (Jean), Romane Bohringer (Laura), Carlos Lopez (Samy)

Strhující autobiografický příběh režiséra a představitele hlavní role, Cyrila Collarda, natočený podle vlastní knihy, která v roce 1987 svou otevřeností vyvolala skandál v celé Francii. Poprvé si někdo dovolil otevřeně napsat, jaké to je žít s AIDS. Svým vyprávěním prolomil všechna tabu, která do té doby o AIDS ve Francii existovala. Film natočený na naléhání matky a přátel je o jeho lásce k ženám i k mužům, o dospívání, životních pochybnostech, o strachu ze smrti, ale především o chuti žít, o vášni, o lásce, o tom, co si člověk začne uvědomovat, až když ví, co všechno může každým okamžikem ztratit…

Cyril Collard zemřel ve věku 35 let, tři dny předtím, než jeho film získal čtyři Cézary - výroční cenu francouzské akademie - za nejlepší film, debut, střih a Romane Bohringerová jako nadějná mladá herečka.

Obrazek

 

Objekt mé touhy

The Object of My Affection
USA 1998

Režie: Nicholas Hytner
Produkce: Laurence Mark
Scénář: Stephen McCauley, Wendy Wasserstein
Kamera: Oliver Stapleton
Hudba: George Fenton
Hrají: Paul Rudd (George Hanson), Kali Rochaová (Melissa Marxová), Jennifer Anistonová (Nina Borowski), Lena Cardwellová, Natalie B. Kikkenborgová, Lauren Prattová (Sally Millerová), Hayden Panettiere, Lauren Chenová, Liam Aiken (Nathan), Alan Alda (Sidney Miller), Allison Janneyová (Constance Millerová)

Sociální pracovnice Nina Borowski a učitel základní školy George Hanson se poprvé setkali na Manhattanu, na večírku vlivného literárního agenta Sidneyho Millera a jeho manželky Constance a zjistili, že spolu mají mnohem víc společného než se zbytkem nepříjemných, do sebe zahleděných hostů. Oba navíc prožívají nepříliš radostné období. Nina se právě rozešla se svým milencem, arogantním právníkem Vincem McBridem a gaye George právě opustil jeho přítel Robert Joley. Slovo dalo slovo a Nina nabídla novému příteli možnost nastěhovat se do prázdného pokoje pro hosty v jejím brooklynském bytě.
Společná vášeň pro tanec je přivede do blízké taneční školy, a nejen při tanci jim to spolu sluší. Mají podobné názory, zájmy a tak si stále mají o čem povídat. K tomu, aby byl jejich vztah ideální, tak brání pouze Georgeova homosexualita. A pak Nina zjistí, že je se svým ex-přítelem Vincem těhotná. Místo na něj se však s návrhem na jeho společnou výchovu obrátí na George. Ten sice souhlasí a zpočátku se zdá, že by to všechno mohlo klapat, jenže časem se situace začne komplikovat. Vince naléhá na uznání otcovství, protože chce Ninu získat zpět a George se na konferenci v Connecticutu seznámí s Paulem Jamesem.

Obrazek

 

Obnažený státní úředník

The Naked Civil Servant
Velká Británie 1976
anglická verze s českým překladem - délka  80 minut, 16 mm

Scénář:  Philip Mackie podle autobiografie Quentina Crispa
Režie: Jack Gold
Kamera: Mike Fash
Hudba: Carl Davis
Hrají: John Hurt, Liz Gebhardt, Patricia Hodge, Stanley Lebor, Katherine Schofield, Colin Higgins, John Rhys-Davies, Stephen Johnstone, Antonia Pemberton, Lloyd Lamble, Joan Ryan, Frank Forsyth, Shane Briant, Ron Pember, Roger Lloyd-Pack a další

Oceněný televizní film je zpracováním stejnojmenné autobiografie anglického excentrika, dnes již kultovního britského spisovatele Quentina Crispa, kterého proslavil wildeovsky suchý vtip a smysl pro nadsázku. Ve třicátých letech provokoval mladý Crisp konzervativní Londýn tím, že byl "svým vlastním výtvorem", zženštilým homosexuálem, který svou jinakost za žadných okolností neskrýval a hrubosti vzdoroval humorem. Ozdoben make-upem, pestrými parukami a módními výstřelky platil v londýnských ulicích za svou odvahu: byl oblíbeným terčem výprasků a ostouzení ze strany heterosexuálů i skrytých homosexuálů.

Nedařilo se mu ani  v zaměstnání - chvíli byl kresličem, pak učitelem stepu, reklamním výtvarníkem, navrhoval obálky knih, až nakonec natrvalo zakotvil v umění - stal se malířským modelem. Na konci šedesátých let popsal svůj život jako "ukvapený sprint od kolébky k hrobu přes otevřené území a pod palbou". Ve filmu, který se jen hemží Crispovými bonmoty a trefnými komentáři, herecky exceluje John Hurt.

Obrazek

 

Oi! Warning

Oi! Warning
Německo 1999

Režie: Benjamin Reding, Dominik Reding
Scénář: Benjamin Reding, Dominik Reding
Kamera: Axel Henschel
Hrají: Sascha Backhaus, Simon Goerts, Sandra Borgman, Jens Veith, Britta Dirks a další

Sedmnáctiletý Janosch odejde z domova do Dortmundu za kamarádem Komou. Koma má byt, práci v pivovaru a těhotnou přítelkyni. Miluje svou sílu, trénuje kickbox a je skinhead. Nabízí Janoschovi příbytek, přátelství, bere ho na oi koncerty, a dokonce mu ukáže svou tajnou skrýš v kamenolomu. Za to vše chce jen Janoschův obdiv. Janosch Komu opravdu začne nekriticky obdivovat a zanedlouho si najde přítelkyni, změní šatník a vyholí si hlavu. Chce mít i tetování, jaké má Koma, návštěva tetovacího salónu  ovšem namísto upevnění jeho pouta ke Komovi přivodí jeho rozklad. Potká tam totiž Zottela, nezávislého, svobodomyslného pankáče, který nenávidí řád a miluje špínu. Znovu se setkají na zahradní slavnosti, kde Zottel a jeho přátelé baví obecenstvo pliváním ohně. Janosche Zottel uhrane. Mezitím vyhoří Komova tajná skrýš a on je přesvědčen, že ji zapálili pankáči. Když je pak svědkem prvního erotického vzplanutí mezi Janoschem a Zottelem, ví, co musí udělat… 

Obrazek

 

film Piera Paola Pasoliniho

Itálie 1967
italská verze s českými titulky - délka 102 minuty, 35 mm
! studijní projekce - vstup zdarma !

Scénář: Pier Paolo Pasolini podle Sofoklovy tragédie
Režie: Pier Paolo Pasolini
Kamera: Giusepe Ruzzolini
Hrají: Franco Citti, Silvana Mangano, Alida Valli, Carmelo Bene, Julian Beck a další

Film je originální Pasoliniho adaptací klasické Sofoklovy tragédie. Film má čtyři části, v nichž Pasolini sloučil mýtus z okruhu thébských pověstí s prvky psychoanalyticky pojaté autobiografie. Ve druhé a třetí (antické) části sledujeme opuštěného chlapce Oidipa, kterého najde pastýř a přinese ho korintskému králi Polybovi a královně Meropé, kteří nemají vlastní děti. Až po letech se Oidipus dozví o této skutečnosti a rozhodne se zjistit pravdu o svém původu. Krutá věštba mu předpoví, že zavraždí svého otce a bude se milovat se svou matkou. Osud ho neúprosně vede do Théb, cestou tam zabije starce.

Nakonec se Oidipus stane králem a druhým manželem vdovy po králi Láiovi. Ve městě vypukne morová epidemie. Slepý věštec Teiresiás mu řekne, že ve starém muži zavraždil svého otce a oženil se s vlastní matkou. Oidipova matka a manželka se oběsí, Oidipus si v zoufalství vypíchne oči a odchází do světa jako tulák. Úvodem a závěrem filmu Pasolini propojil oidipovský mýtus se svým vlastním životem. Příběh odehrávající se v současnosti ukazuje, v souladu s Freudovou teorií o vzniku homosexuality, právě narozené dítě - a problematického otce. V závěru se vlastně ocitáme zase na začátku celého příběhu.

Obrazek

 

Opičí láska

The Monkey's Mask / Cercle intime / La Maschera di scimmia
Austrálie, Kanada, Francie, Itálie, Japonsko 2000

Režie: Samantha Lang
Produkce: Robert Connolly, John Maynard, Domenico Procacci
Scénář: Anne Kennedy, Dorothy Porter
Kamera: Garry Phillips
Hudba: Jacqui Hunt, Anthony Partos, Kathleen Power, Pete Rivett-Carnac
Hrají: Susie Porterová (Jill Fitzpatricková), Kelly McGillisová (Profesorka Diana Maitlandová), Marton Csokas (Nick Maitland), Abbie Cornishová (Mickey Norrisová), William Zappa (Wesley), Brendan Cowell (Hayden), Jim Holt (Bill McDonald), Bojana Novakovicová (Tianna), Jean-Pierre Mignon (Tony Brach), Caroline Gillmerová (Barbara Brachová)

Při vyšetřování smrti mladé studentky se soukromá vyšetřovatelka dostala do pochybného podsvětí a navázala vztah s její učitelkou. Zaslepená svou vášní dělala ústupky, až se sama ocitla v nebezpečí... Bývalá policistka Jill Fitzpatrick se rozhodla ve svých osmadvaceti letech zkusit štěstí jako soukromý detektiv v australském městě Sydney, příliš dobře se jí ovšem nevede. Nutně potřebuje práci, klientů je však málo a to, že je mladá a žena se ukázalo jako značná nevýhoda, protože ve společnosti je stále zafixována představa soukromého detektiva, který nemá daleko k drsným postavám z románů Raymonda Chandlera. Když se na ni obrátí rozrušená matka pohřešované studentky, neváhá Jill ani minutu a případ přijme. Jde o to, že paní Norrisová není spokojena s přístupem policie a chce, aby Jill začala pátrat po její dceři Mickey, vysokoškolačce a velmi ctižádostivé básnířce, která byla naposledy spatřena na jednom literárním večírku věnovanému čtení poezie. Poté, co odešla domů, ji už nikdo nespatřil. Vyšetřování přivede Jill, která o poezii nic neví, k doktorce Dianě Maitlandové, profesorce literatury na univerzitě, kam chodila Mickey.

Obrazek

Oscar Wilde
VB, SRN, Japonsko 1997

Režie: Brian Gilbert
Produkce: Marc Samuelson, Peter Samuelson
Scénář: Julian Mitchell
Kamera: Martin Fuhrer
Hudba: Debbie Wiseman
Hrají: Stephen Fry (Oscar Wilde), Jude Law (Lord Alfred Douglas „Bosie“), Vanessa Redgrave (Speranza, Lady Wildeová), Jennifer Ehleová (Constance Wildeová), Gemma Jonesová (Lady Queensberryová), Judy Parfittová (Lady Mount-Templeová), Michael Sheen (Robbie Ross), Zoe Wanamaker (Ada Leversonová), Tom Wilkinson (Markýz z Queensberry)
Podle knihy: Richard Ellmann

V roce 1883 se Oscar Wilde vrátil do Londýna z roční přednáškové cesty po Spojených Státech a Kanadě. Plný talentu, vášně a hlavně sám sebe. Dvořil se krásné Constance Lloydové, se kterou se nakonec oženil.

O několik let později byly Wildeova chytrost, krása duše a tvůrčí génius známy široko daleko. Jeho literární kariéra proslula s vydáním románu "Obraz Doriana Graye"
Nyní měli Oscar a Constance dva krásné syny, které velmi milovali. Ale jednoho večera mladý Kanaďan Robert Ross, Wildea svedl a vystavil ho konfrontaci s homosexuálními pocity, které se mu vtíraly do mysli již od školních let.

Oscarově práci prospívalo vědomí, že je gay, ale jeho soukromý život byl těžší a těžší. Stal se trnem v oku anti-homosexuálním konvencím viktoriánské společnosti. Jak vzkvétala jeho literární kariéra, tak také čím dál víc rostlo riziko obrovského skandálu.

V roce 1892 na premiéře jeho hry "Lady Windermere's Fan" byl Oscar představen mladému hezkému studentu z Oxfordu Lordu Alfredu Douglasovi přezdívanému "Bosie". Wilde byl uchvácen tímto domýšlivým, temperamentním a inteligentním mladíkem. Tak začal vášnivý a bouřlivý vztah, který Wildea zcela pohltil a nakonec zničil.?

Oscar měl oči jen pro Bosieho , snažil se zvládnout promiskuitní svět, který vzrušoval jeho milence, trávením času s prodejnými chlapci. Oscar následoval náladového a amorálního milence kamkoliv, zanedbával přitom svou rodinu a trpěl velkou vinou.

Potom drak udeřil. Bosieho otec, prudký, výstřední a hádavý Markýz z Queensberry, si začal všímat, že Bosie bez ostychu a jakékoliv slušnosti, kterou samozřejmě pohrdal, korzuje po Londýně s největším dramatikem Oscarem Wildem.

1895. Několik dní po úspěšné premiéře hry "The Importance Of Being Earnest" vtrhl Queensberry do Wildeova klubu, který zde v ten okamžik zrovna nebyl, a zanechal tam vizitku adresovanou "Oscaru Wildeovi Sodomitovi". Bosie, který svého otce nenáviděl, přesvědčil Wildea aby ho zažaloval za urážku na cti. Jelikož homosexualita sama byla nezákonná, měl Queensberry v ruce trumf aby zničil Oscara v procesu, tím že jako svědky povolal nájemné chlapce kteří by popsali Wildeovy sexuální "choutky" nahlas.

Oscar prohrál svůj případ urážky na cti proti Markýzi z Queensberry a byl zatčen. S nemožností jakkoliv se bránit proti obžalobě za homosexuální chování, byl obviněn a odsouzen na dva roky těžkého žaláře. Podmínky v nereformovaném dickensovském vězení způsobili sérii kalamit a nemocí, které ho dovedly až před bránu smrti.

Constance utekla ze země, změnila své příjmení, s věčnou vírou, že Oscar se k ní a dětem zase vrátí a opustí Bosieho, nyní také žijícího v exilu.

Po propuštění z vězení se Wilde pokoušel vyhovět přáním své ženy Constance a poslal Bosiemu hluboce epický dopis "De Profundis", vysvětlujíc proč už by se nikdy neměli setkat.

Láska, vášeň, posedlost a samota kombinovaná s opatrností a zdrženlivostí. Navzdory jistotě, že jejich vztah skončil, byl Oscar neschopen odolat pokušení a znovu se s Bosiem setkal. S katasrofálními důsledky. Obrazek


 DalšíObrazek